Orang Melayu suka jaga tepi kain orang.

Jaga tepi kain orang. Peribahasa Melayu ni membawa maksud sibuk nak ambil tahu hal orang.Sebenarnya ia boleh dilihat dalam dua cara yang berbeza.

Dalam menjaga persekitaran umat yang sentiasa mentaati Tuhannya, maka perlu kita untuk menjaga ‘tepi kain orang’. Bayangkan kalau sudah hari-hari anak dara sebelah rumah bawak balik lelaki siap tukar-tukar lain hari lain orang, patutkah kita ambil prinsip “jangan jaga tepi kain orang lain?” Buatnya yang dibawak masuk tu abang adik kita, suami kita?. Alasan penting adalah saling menjaga, melihat dan mengawasi tetangga agar sama-sama kita hidup dalam persekitaran agama yang sihat. Bila rukun tetangga kita suci dari maksiat, agak-agak apa rasa hati kita? Tengok muka jiran sebelah, teringat nak ke surau bersama, nak lepaskan anak main di halaman pun tak risau sebab tahu jiran-jiran baik belaka.

Pernahkan terbaca? Apa jadi kalau rumah kita tersergam indah macam istana makan ala-ala buffet hari-hari. jiran sebelah pulak hari-hari bancuh tepung buat lempeng sebab tak cukup duit nak beli beras?

Untuk jadi tetangga yang baik, jangan pentingkan diri dan sombong. Takkan habis tempat di syurga tu, apa salahnya ajak ramai-ramai masuk syurga?.

Menjaga tetangga bukan bermaksud mencari keaibannya. Sebab tu ada yang menambah “jaga tepi kain orang, bukan selak masuk dalam kain dia.” Ada antara kita yang susah payah mencari gosip-gosip hangat, seperti mengungkit kembali kesalahan silam orang walaupun dia sudahpun bertaubat.. Lebih parah lagi, boleh pula kita ‘mencipta’ cerita-cerita palsu asalkan ada pekara yang boleh dibincangkan.

Elok-elok aman rumah tangga orang dek kerana mulut kita yang celupur terus berkocak pula. Padahal aib orang kita kena makan dan telan, simpan dalam-dalam. Aib yang boleh disuarakan ni contoh kalau dia terlupa nak tutup kain ke bolehlah pergi bagitau. Bagitau tuan punya badan, bukan bagi tau orang kiri kanan, lepas tu gelak ramai-ramai.

Perihal yang “kami ambil perhatian sebab tu kami ambil tahu” sebenarnya alasan yang ridiculous. Kalau benar-benar ambil berat, tak perlulah duduk berbincang macam di mahkamah, cukup sekadar pergi dekat orang terbabit, cuit bahu dia pelan-pelan dan bisikkan di telinga. “eh aku rasa si polan tu dah beristeri, kau janganlah layan uratan dia.” bukan “Eh kau tahu anak dara si Gayah tu gatal meroyan dengan lelaki orang?”.

Advertisements

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Orang Melayu suka jaga tepi kain orang.

  1. Habibah Rosli berkata:

    Terima kasih, artikel ini memberi pengetahuan kepada saya.

  2. Ahmad Sabri berkata:

    perkara diatas cakap hanya dasar kebaikkan sahaja tetapi mana keburukkan?
    tetapi jangan lupa satu perkara….ramai juga nak tahu keburukkan orang lebih banyak dari kebaikkan…sampai heboh peribadi seseorang kepada kawan-kawan dikedai kopi….dan kawan-kawan yang lain pula heboh kepada kawan kenalan yang lain…inilah salah seorang dari saya yang mereka heboh…….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s