Orang Melayu terkenal dengan janjinya

Mat bertanya kepada Abu “pukul berapa nak pi kuliah nih” Abu menjawab “aku tungu hang kat luaq dewan tepat pukul 9.00 malam”. Lalu Mat bertanya dengan nada sinis “janji Islam ka janji melayu nih?”

Dalam blog seorang Muslimah pula beliau menulis: “Janji berkumpul tepat pukul 9.00 pagi (untuk hari keluarga) tapi pukul 9.00 pagi masih duk makan pagi kat RnR. Alah biasalah janji melayu”

Adakah anda seorang melayu yang mempunyai sikap seperti di atas?

Kenapa ‘janji melayu’ jika mungkir janji??? Adakah orang melayu terlalu teruk sehingga tak boleh dipercayai akan janji mereka? Saya bertanya kepada anda wahai orang melayu tidak malukah anda menggunakan perkataan ‘janji melayu’ bagi janji yang dimungkiri?

Di negeri lain saya kurang pasti tetapi di tempat saya inilah istilah yang digunakan bagi mereka yang mungkir janji.

Bagi saya ungkapan ‘janji melayu’ adalah memalukan dan satu penghinaan kepada bangsa melayu yang beragama Islam. Anda wahai orang melayu menghina diri sendiri dengan mengunakan ungkapan tersebut.

Rasulullah bersabda(Maksudnya):

“Tanda-tanda orang munafik ada tiga: apabila dia berbicara niscaya dia berbohong, apabila dia berjanji niscaya mengingkari, dan apabila dia diberi amanah niscaya dia berkhianat.” [Shahih Muslim, no 89]

Lihatlah hadis di atas betapa seriusnya kesalahan mungkir janji dalam Islam. Islam menuntut umatnya sentiasa menepati janji dan bersikap amanah dengan janji yang dibuat.

Jadi saya tidak rela saudara saya yang berbangsa melayu dihina dengan ungkapan ‘janji melayu’. Orang melayu yang merupakan umat Islam mejoriti di Malaysia wajib menunjukkan contoh tauladan yang baik bagi menonjolkan keindahan Islam yang sebenar.

Tulisan ini adalah atas dasar kasih sayang sesama kita umat Islam. Janganlah sampai ada Non Muslim di luar sana menjadi bosan dan buruk sangka terhadap Islam akibat sikap sesetengah daripada kita yang suka mungkir janji tidak kira dalam apa urusan sekalipun seperti menepati masa, menepati dalam urusan pembayaran hutang dan sebagainya.

Dalam urusan masa contohnya. Amat penting untuk umat Islam menepati masa. jangan biarkan orang yang anda janji untuk berjumpa tertungu-tungu kerana anda tidak menepati masa. Jika anda tidak dapat hadir dalam tempoh masa yang ditetapkan akibat faktor yang tidak mampu dielakkan, mohon maaflah dan maklumkan segera kepadanya supaya dia tidak tertunggu-tunggu. Setelah itu buatlah perjanjian yang baru dengannya.

Saya menasihati diri sendiri dan tulisan ini menjadi motivasi kepada diri sendiri untuk menjadi insan yang sentiasa menepati janji selaras dengan akhlak Islam. Mudahan ianya turut bermanfaat kepada para pembaca.

Tanamkanlah azam untuk tidak mengunakan istilah ‘janji melayu’ lagi pada masa akan datang.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Orang Melayu terkenal dengan janjinya

  1. Riono says:

    Mantap best insya Allah bermanfaat

  2. janji says:

    saya pon baru je kene ‘janji melayu’ kejap tadi. Janji daripada khamis, jadi sabtu & terus jadi isnin balik! itupon x tentu dapat hari Isnin.

    Orang yg tak tepati janji ni adalah org tak hormati masa, wang, kederat org lain & cuma pentingkan diri sendiri saja. Kalau tak mampu, janji berjanji, kan senag?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s